• 2 winkels aangesloten
  • Altijd het juiste advies
  • 100% merkonafhankelijk

Zó voorkom je een slechte nachtrust

Er is niets zo vervelend dan slecht slapen. Of ’s nachts wakker te liggen, wetende dat over een paar uurtjes de wekker gaat. Een slechte nachtrust kan allerlei oorzaken hebben. Toch kunt u er zelf van alles aan doen om het te voorkomen. Tenzij u lijdt aan een echte slaapstoornis.

Slecht slapen

Slecht slapen kan van allerlei oorzaken hebben. U kunt last hebben van spanningen op uw werk of in uw relatie. Stress kan namelijk ook in uw onderbewustzijn, tijdens het slapen, aanwezig zijn zonder dat u dat doorheeft. Maar u kunt ook slecht slapen vanwege lichamelijke klachten, ziekten of bepaalde medicatie die u voorgeschreven heeft gekregen.

Daarnaast hebben ook enkele gedragseigenschappen invloed op uw nachtrust. Onregelmatige slaaptijden door bijvoorbeeld het draaien van ploegendiensten of het veelvuldig reizen door verschillende tijdszones. Uw biologische klok weet niet waar ze aan toe is en raakt van slag. Ook het eten van een zware maaltijd of het kijken op of naar een televisie of mobieltje is niet bevorderlijk voor uw rust.

Externe factoren slechte nachtrust

Toch is het lang niet altijd een van bovengenoemde factoren waarom u zich ’s ochtends gebroken voelt. U kunt namelijk ook last hebben van externe factoren die uw nachtrust beïnvloeden. Denk aan geluidsoverlast. Of, het hebben van een verkeerd matras waardoor uw lichaam niet de rust krijgt die het nodig heeft. Ga bij een slechte nachtrust altijd bij uzelf te rade waar het aan kan liggen en wat u eraan kunt doen. Onderstaande tips helpen u alvast verder.

Tips voor een goede nachtrust

1. Allereerst: zorg dat uw biologische klok weet waar ze aan toe is.
Dit doet u door regelmaat in uw slaap-waakritme te brengen. Kortom: op regelmatige tijden naar en uit bed. Er zitten haken en ogen aan deze tip: bent u namelijk niet moe op het moment dat u naar bed gaat, dan zult u niet in slaap vallen. Bent u binnen 30 minuten nog niet in slaap gevallen? Lees dan even wat of klim uit bed.

2. Laat de slaapkamer waarvoor hij bedoeld is: slapen.
Beperk het televisie kijken in de slaapkamer en leg bij voorkeur uw mobiele telefoon niet in die ruimte. Beter is het om zelfs in het laatste half uur voor het slapengaan helemaal geen scherm meer te bekijken. Deze geef namelijk licht. En dat licht blijft nog even in uw hersens ronddwarrelen.

3. Zorg ervoor dat u tot minimaal een uur voordat u naar bed gaat, geen inspannende activiteiten meer onderneemt.
Zowel geestelijk als lichamelijk. Op die manier komt uw lichaam tot rust en zal het sneller de slaap vatten. Lichamelijke oefeningen overdag dragen trouwens wel bij aan een bevordering van uw nachtrust.

Bekijk hier nog meer tips om lekker te slapen.

Slaap lekker!

Vorige artikel Volgende artikel